Akciğer Kanseri - Tecentriq İlaç İçin Kazandığımız Emsal Dava Sonucu !
Güncelleme tarihi: 5 Şub
TÜRK MİLLETİ ADINA
T.C.
ZONGULDAK . İŞ
MAHKEMESİ
GEREKÇELİ KARAR
ESAS NO : 2023/
KARAR NO : 2024/
HAKİM :
KATİP :
DAVACI :
VEKİLİ : Av. TÜRKER FATİH ÇİÇEK - [15732-37388-67239] UETS
DAVALI : SOSYAL GÜVENLİK KURUMU -
VEKİLİ :
DAVA : Alacak
DAVA TARİHİ : 18/01/2023
KARAR TARİHİ : 30/04/2024
GEREKÇE YAZILIŞ TARİHİ : 06/05/2024
Mahkememizde görülmekte bulunan kurum işleminin iptali davasının yapılan açık yargılamasının sonunda,,
GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ:
Davacı vekili dava dilekçesinde özetle, müvekkil akciğer kanseri tanısı konulduğu, halen marker, mr pet ct ile takipte olup hastalığın seyrine göre onkoloğun önerdiği zamanlarda Tecentriq (Atezolizumab) + Etoposid + Carboplatin kombinasyon tedavisi alması planlandığı, hastaya en kısa zamanda Tecetriq tedavisine başlanması planlandığı, hastanın kendi ekonomik durumunun ilacı karşılamak için yetersiz olduğunu, müvekkilin ilacın ilk iki dozunu karşılayabilmiş olsa da tedavinin devamını karşılaması mümkün olmadığını, Sosyal Güvenlik Kurumu ilaçlar için SUT kuralları nedeniyle ödeme yapmadığını, müvekkilin yaşamını devam ettirebilmesi için gerekli olan ilacın en kısa sürede temin edilmesi gerektiği, müvekkil tarafından ilacın temini için ödenmek zorunda kalınan 82.118,51 TL'nin idareye başvuru tarihinden( ) itibaren işleyecek yasal faizi ile birlikte davalıdan alınarak davacıya verilmesine ve tedbiren ilaç bedelinin müvekkile ödenerek ilacın teminin sağlanmasını talep etmiştir.
Davalı vekili cevap dilekçesinde özetle, davanın süresi içerisinde açılmadığını, kurum işleminin hukuka uygun olduğunu belirterek haksız açılan davanın reddine karar verilmesini talep etmiştir.
Mahkememizin tarih 2023/ Esas 2023/ Karar sayılı kararı ile davacının davasının kabulüne karar verildiği davalı vekilinin verilen kararıistinaf etmesi üzerine Sakarya Bölge Adliye Mahkemesi . Hukuk Dairesinin tarihli 2023/ Esas 2023/ Karar sayılı ilamı ile "Mahkemece bilgi belgelerin toplanıp, yöntemince üniversitelerin tıbbi onkoloji bilim dalından sağlık kurulu raporu alınması, raporda dosya içinde mevcut görüş, karar ve raporlarında irdelenmesi lüzumunun sağlanması, rapor sonucuna göre ilaç bedelinin uygunluğu yönünden ve katkı payının irdelendiği denetimli hesap raporu alınarak sonucuna göre karar verilmesi gerektiği, benzer tedavilerde kullanılan bazı ilaçların belirli koşullarda SUT kapsamına alındığı ve buna dayalı olarak kimi yer mahkemelerince karar verilmesine yer olmadığına karar verilmiş olduğu anlaşılmakla, davacı yönünden dava konusu ilacın SUT kapsamına alınıp alınmadığı kurum yazısında belirtilen koşulların davacı yönünden uygulanıp uygulanmayacağı yönünden teknik inceleme yapılarak gerekirse bu konuda rapor alınmak sureti ile karar verilmesi gerektiği de ayrıca değerlendirilmelidir. " gerekçesi ile mahkememiz kararı kaldırılarak mahkememizin 2023/ Esasına kaydı yapılarak yargılamaya devam olunmuştur.
Dava, davacının tedavisinde kullanılması önerilen davacının tedavisinde kullanılması önerilen Tecentriq (Atezolizumab) adlı ilac ücretinin davalı SGK tarafından karşılanması talepli alacak davasıdır.
Mahkememizce davacıya ait SGK kayıtları, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumundan gerekli belgeler, Zonguldak BEÜ Üniversitesi Hastanesi, Ankara Ünviersitesi Tıp Fakültesinden davacıya ait tedavi evrakları celp edilmiş, bilirkişi kurulundan rapor alınmıştır.
Ana Bronş Malign Neoplazmı tanısı sonrası davacının tedavisini üstlenen hekim tarafından Tecentriq (Atezolizumab) adlı ilaçların kullanılmasının önerildiği, ilacın temini için harcanan ilaç bedellerinin davacıya ödenmesi istemi ile davalı kuruma yaptığı tarihli başvurunun reddedilmesi üzerine işbu davanın açıldığı anlaşılmıştır.
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 63. maddesinde, genel sağlık sigortalısının ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin sağlıklı kalmalarını; hastalanmaları halinde sağlıklarını kazanmalarını; iş kazası ile meslek hastalığı, hastalık ve analık sonucu tıbben gerekli görülen sağlık hizmetlerinin karşılanmasını, iş göremezlik hallerinin ortadan kaldırılmasını veya azaltılmasını temin etmek amacıyla Kurumca finansmanı sağlanacak sağlık hizmetleri sayılmış; anılan maddenin (f) bendinde Kurum’un, “…sağlanacak sağlık hizmetleriyle ilgili teşhis ve tedavileri için gerekli olabilecek kan ve kan ürünleri, kemik iliği, aşı, ilaç, ortez, protez, tıbbî araç ve gereç, kişi kullanımına mahsus tıbbî cihaz, tıbbî sarf, iyileştirici nitelikteki tıbbî sarf malzemelerinin sağlanması, takılması, garanti süresi sonrası bakımı, onarılması ve yenilenmesi hizmetleri…” sağlayacağı, değişik 2. fıkrasında, Kurum, finansmanı sağlanacak sağlık hizmetlerinin teşhis ve tedavi yöntemleri ile (f) bendinde belirtilen sağlık hizmetlerinin türlerini, miktarlarını ve kullanım sürelerini, ödeme usul ve esaslarını Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığının görüşünü alarak belirlemeye yetkilidir. Ancak, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının görüşünün alınması (f) bendinde belirtilen ortez, protez ve diğer iyileştirici nitelikteki araç ve gereçlerin miktarını, standartlarını, sağlanmasını, uygulanmasını, kullanma sürelerini ve garanti süresi sonrası bakım, onarım ve yenilenmesi hususlarını kapsar. Kurum, bu amaçla komisyonlar kurabilir, ulusal ve uluslararası tüzel kişilerle işbirliği yapabilir. Komisyonların çalışma usul ve esasları Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığının görüşü alınarak Kurumca belirleneceği belirtilmiştir. Anılan Kanunun 64. maddesinin uyuşmazlık konusu dönemdeki düzenlemesine göre; Kurumca finansmanı sağlanmayacak sağlık hizmetlerinin, vücut bütünlüğünü sağlamak amacıyla yapılan ve iş kazası ile meslek hastalığına, kazaya, hastalıklara veya konjenital nedenlere bağlı olarak ortaya çıkan durumlarda yapılacak sağlık hizmetleri dışında estetik amaçlı yapılan her türlü sağlık hizmeti ile estetik amaçlı ortodontik diş tedavileri; Geleneksel, tamamlayıcı, alternatif tıp uygulamaları ve Sağlık Bakanlığınca izin veya ruhsat verilmeyen sağlık hizmetleri ile Sağlık Bakanlığınca tıbben sağlık hizmeti olduğu kabul edilmeyen sağlık hizmetleri, yabancı ülke vatandaşlarının, genel sağlık sigortalısı veya genel sağlık sigortalısının bakmakla yükümlü olduğu kişi sayıldığı tarihten önce mevcut olan kronik hastalıkları olduğu belirtilmiştir. Aynı şekilde 72. maddesinde 65 inci madde gereği ödenecek gündelik, yol, yatak ve yemek giderlerinin Kurumca ödenecek bedellerini belirlemeye Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonu yetkilidir. Komisyon, tıp eğitimini, hizmet basamağını, alt yapı ve kaynak kullanımı ile maliyet unsurlarını dikkate alarak sağlık hizmeti sunucularını fiyatlandırmaya esas olmak üzere ayrı ayrı sınıflandırabilir. Komisyon, 63 üncü madde hükümlerine göre finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinin Kurumca ödenecek bedellerini; sağlık hizmetinin sunulduğu il ve basamak, Devletin doğrudan veya dolaylı olarak sağlamış olduğu sübvansiyonlar, sağlık hizmetinin niteliği itibarıyla hayati öneme sahip olup olmaması, kanıta dayalı tıp uygulamaları, maliyet-etkililik ölçütleri ve genel sağlık sigortası bütçesi dikkate alınmak suretiyle, her sınıf için tek tek veya gruplandırarak belirlemeye yetkili olduğu belirtilmiştir.
Aynı şekilde katılım payı alınması kenar başlıklı 68. maddesinde, 63 üncü maddede sayılan sağlık hizmetlerinden katılım payı alınacak olanlar şunlardır: Ayakta tedavide hekim ve diş hekimi muayenesi, Vücut dışı protez ve ortezler, ayakta tedavide sağlanan ilaçlar, kurumca belirlenecek hastalık gruplarına göre yatarak tedavide finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri olduğu, katılım paylarının hesaplanmasında 72 nci maddeye göre tespit edilen sağlık hizmeti tutarları esas alınacağı, katılım paylarının ödenme usûlleri ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usûl ve esaslar, Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği, 69.maddesinde ise, 68 inci maddede sayılan sağlık hizmetlerinden katılım payı alınmayacak haller, sağlık hizmetleri ve kişilerinin Sağlık raporu ile belgelendirilmek şartıyla; Kurumca belirlenen kronik hastalıklar ve hayati önemi haiz 68 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sağlık hizmetleri ile organ, doku ve kök hücre; nakli şeklinde belirtilmiştir.
T.C. Anayasası'nın 2. maddesinde; Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin "sosyal hukuk devleti" olduğu belirtilmiş, "Kişinin dokunulmazlığı, maddi ve manevi varlığı" başlıklı 17/1. maddesinde; "Herkes, yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkına sahiptir.", "Sağlık hizmetleri ve çevrenin korunması" başlıklı 56. maddesinde; Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin ve vatandaşların ödevidir. Devlet, herkesin hayatını, beden ve ruh sağlığı içinde sürdürmesini sağlamak; insan ve madde gücünde tasarruf ve verimi artırarak, işbirliğini gerçekleştirmek amacıyla sağlık kuruluşlarını tek elden planlayıp hizmet vermesini düzenler. Devlet, bu görevini kamu ve özel kesimlerdeki sağlık ve sosyal kurumlarından yararlanarak, onları denetleyerek yerine getirir. Sağlık hizmetlerinin yaygın bir şekilde yerine getirilmesi için kanunla genel sağlık sigortası kurulabilir.", "Sosyal güvenlik hakkı" başlıklı 60. maddesinde ise; "Herkes, sosyal güvenlik hakkına sahiptir. Devlet, bu güvenliği sağlayacak gerekli tedbirleri alır ve teşkilatı kurar." hükümlerine yer verilmiştir.
Öte yandan, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin "Hak ve Özgürlükler" başlıklı 1. bölümünün "Yaşam hakkı" başlıklı 2. maddesinin birinci bendi de "Herkesin yaşam hakkı yasayla korunur." hükmünü içermektedir.
Türkiye Eczacılar Birliği Merkez Heyetinin 03/03/2023 tarihli cevabi yazısında, Atezolizumab etken maddeli “Tecentrig İnfüzyonluk Çözelti Hazırlamak İçin Konsantre İçeren Flakon 1200 Mg/20 MI 1x20 MI Flakon” isimli müstahzarın Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlı müstahzarın 15.12.2022 tarihi itibariyle geçerli güncel KDV dahil Perakende Satış Fiyatı 41.059,30 TL olduğu belirtilmiştir.
Bilirkişi kurulunun 11/04/2023 tarihli raporunda; ''........ Davacı metastatik (4.evre) küçük hücreli akciğer kanseri tanısı ile birinci basamak tedavi olarak kemoterapiyle birlikte kullandığı Atezolizumab (Tecentriq) tedavisi tıbben uygun olup, uygulanan tedavinin muadili olmadığı, bu hastalıkta kullanabilecek SGK tarafından geri ödeme listesinde yer alan diğer tedavi seçenekleri ile elde edilecek tedavi başarısının düşük olacağı, bu ilacın kullanılmaması halinde geri dönüşü mümkün olmayan sonuçlar (beklenen yaşam süresinde kısalma) doğurabileceği kanaatine varılmıştır. Davacanın durumundaki (4.evre küçük hücreli akciğer kanseri) hastalar için dava konusu ilaç da dahil olmak üzere herhangi bir tedavi ile kanserde tamamen iyileşme sağlamak mümkün değildir. Bu grup hastalar için vermiş olduğumuz tedavilerdeki amaç hastaların yaşam süresini uzatmak ve yaşam kalitesini korumaktır. Davaya konu ilaç ile davacının tıbbi durumundaki hastalarda ortalama 2 aylık daha uzun yaşam süresi elde edildiği bilimsel olarak ispatlanmış olup, tamamen iyileşmenin mümkün olmadığı bu kanserde dava konusu ilaç ile elde edilebilecek ortalama 2 aylık daha uzun yaşam süresinin hayati öneme haiz olup olmadığı konusu takdirinize bırakılmıştır. İlacın kullanım dozu ve sıklığı ise doğrudur. İlacın bedelinin SGK tarafından ödenmesinin sayın mahkemeniz tarafından uygun bulunması halinde, Sağlık Uygulama Tebliğinin 4.1.6. maddesinin 5. bendindeki "Kurumca, katılım payından muaf tutulan hastalıklar, hastalıkları tanımlayan ICD-10 kodları ve bu hastalıklarda kullanılacak ilaçların yer aldığı EK-4/D Listesi, 'Hasta Katılım Payından Muaf İlaçlar Listesi' (EK-4/D) olarak Kurumun resmi internet sitesinde yayımlanır" düzenlemede ifade edilen listede yer aldığı ve listedeki 'Bronş ve akciğer malign neoplazmı' tanısı ile tam uyum gösterdiği, bu nedenle katılım payı veya herhangi bir kesintinin söz konusu olamayacağı,'' yönünde rapor düzenlendiği anlaşılmıştır.
Sakarya BAM . Hukuk Dairesinin tarihli 2023/ Esas 2023/ Karar sayılı ilamı doğrultusunda onkoloji bilirkişi kurulunun 04/04/2024 tarihli raporunda; "...... 3 haftada bir 1200 mg Tecentriq (Atezolizumab), karboplatin ve etoposid kemoterapileri ile eş zamanlı 4 kür (Ulusal Kapsamlı Kanser Ağı (NCCN) kılavuzu eğer hastada ciddi bir yan etki gelişmez ise 6 küre kadar da kullanılabileceğini belirtmektedir.) sonrası hastalık ilerlemesi yok ise tek ajan Tecentriq (Atezolizumab) ile tedaviye devam edilmesi tavsiye edilmektedir. İyileştirme kavramından anlaşılması gerekenin hastanın sağlığına kavuşması ve hastalığın iyileşmesi hususu olmakla birlikte davacının durumundaki (yaygın evre küçük hücreli akciğer kanseri) hastalar için dava konusu ilaç da dahil olmak üzere herhangi bir tedavi ile kanserde mutlak bir şifa sağlamak mümkün değildir. Tetkik ve tahliller ile diğer tanı yöntemlerinde kullamlan ilaçlardan, yatarak tedavilerde kullanılan ilaçlardan, sağlık raporu ile belgelendirilmek şartıyla EK-4/D Listesinde yer alan ilaçlardan SUT'un 1.8.2 maddesinde tanımlanan katılım payı alınmaz. Tecentrig (Atezolizumab) isimli ilaç hasta katılım payından muaf ilaçlar listesinde yer almaktadır." yönünde rapor düzenlendiği anlaşılmıştır.
Sakarya BAM . Hukuk Dairesinin tarihli 2023/ Esas 2023/ Karar sayılı ilamı doğrultusunda hesap bilirkişisinin 20/04/2024 tarihli raporunda; "..... tüm tıbbi değerlendirmeler neticesinde, yurt dışı ilaçların geri ödemelerinde kullanılan Alternatif Geri Ödeme Modeli Yönetmeliğinde belirtilen “halk sağlığının korunması için mevcut ödeme usul, esas ve kuralları dışında mali veya tıbbi olarak getireceği faydaya göre ödeme kapsamına alınması” konu işletildiğinde TECENTRIQ İnfüzyonluk Çözelti Hazırlamak İçin Konsantre 1200mg/20ml 1x20ml flakon/kutu isimli ilacın, Sağlık Uygulama Tebliği’nin Ek-4D Hasta Katılım Payından Muaf ilaçlar gibi değerlendirilerek hastanın geçmişte ödediği tüm fatura bedellerinin Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından hastaya ödenmesi olabilmektedir. Toplamda tüm ilaçlar için ödenmesi gereken tutar; 82.118,60 TL’dir." yönünde rapor düzenlendiği anlaşılmıştır.
Yapılan yargılama sonunda, toplanan deliller, bilirkişi raporları doğrultusunda dava konusu ilacın davacı hasta için kullanılmasının hayati öneme haiz olduğu davacı Atezolizumab etken maddeli Tecentriq 1200 mg / 20 ml isimli ilacın hastada bilimsel verisi ve çalışması olan birinci basamakta kullanıldığı ve tedaviden olumlu sonuçlar alındığı kullanım şekli ve dozunun uygun olduğu kullanılmaması halinde geri dönüşü olmayan sonuçların ortaya çıkabileceği ilacın esas amacının yaşam süresi ve kalitesinin artırılması hastalığın tedavi edilmesi olduğu hastada tamamen iyileşme beklenmesinin orantılı olmayacağı bu ilacın kullanılması tıbben ve fennen davacının hastalığının iyileşmesine katkıda bulunduğu tıbbi ve bilimsel olarak kanıtlandığı ilacın davalı kurum tarafından karşılanmamasının sosyal devlet ilkesi ile bağdaşmayacağı anlaşıldığından davacının davayı açmakta haklılığını ispat ettiği ödenen ilaç bedelleri bakımından alınan hesap raporunda da belirtildiği üzere yurt dışı ilaçların geri ödemelerinde kullanılan Alternatif Geri Ödeme Modeli Yönetmeliğinde belirtilen “halk sağlığının korunması için mevcut ödeme usul, esas ve kuralları dışında mali veya tıbbi olarak getireceği faydaya göre ödeme kapsamına alınması” konu işletildiğinde TECENTRIQ İnfüzyonluk Çözelti Hazırlamak İçin Konsantre 1200mg/20ml 1x20ml flakon/kutu isimli ilacın, Sağlık Uygulama Tebliği’nin Ek-4D Hasta Katılım Payından Muaf ilaçlar gibi değerlendirilerek hastanın geçmişte ödediği tüm fatura bedellerinin Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından hastaya ödenmesi gerektiği anlaşılmış olup davanın kısmen kabulüne kısmen reddine karar verilerek aşağıdaki şekilde hüküm kurulmuştur.
HÜKÜM: Gerekçesi yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı;
1-Davacının davasının KABULÜ İLE, dava konusu ilaç bedeli olan 82.118,51 TL ilaç bedelinin tarihinden itibaren, yasal faizi ile beraber davalıdan alınarak davacıya verilmesine, aksine kurum işleminin İPTALİNE,
2-Gider avansından artan kısmın karar kesinleştikten sonra ilgilisine iadesine,
3-492 sayılı Harçlar Kanununun madde 2, 15/1, 21/1, 27/1, 28/1.a, 31/1 hükümleri uyarınca harç alınması akla gelse dahi davalı kurum haçtan muaf olduğundan harç alınmasına yer olmadığına, peşin yatırılan başvuru harç 179,90-TL, peşin harç 179,90 TL olmak üzere toplam 359,80-TL harcın talep halinde davacıya iadesine,
4-Davacı tarafından bozma ilamı öncesi yapılan 67,00-TL tebligat, 294,75-TL müzekkere+posta masrafı, 4.500,00 TL bilirkişi masrafı, bozma ilamı sonrası yapılan 130,00-TL tebligat, 366,00-TL müzekkere+posta masrafı, 11.000,00 TL bilirkişi masrafından oluşan toplam 16.357,75-TL yargılama giderinin 6100 sayılı HMK'nun madde 323/1 ve 326/2 hükümleri uyarınca davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
5-Davacı taraf kendisini vekille temsil ettirmiş olduğundan 6100 sayılı HMK'nun madde 323/1.ğ ve 326/1 hükümleri gereğince, karar tarihi itibariyle yürüklükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi davanın niteliğine göre alınması gereken 13.138,96-TL vekalet ücretinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine,
Dair; davacı vekilinin ve davalı vekilinin yokluğunda verilen karara ilişkin yasal süre içerisinde yazılacak gerekçeli kararın taraflara tebliğinden itibaren iki hafta içerisinde mahkememize veya bulunulan yer İş Mahkemesi'ne verilecek dilekçe veya zabıt katibine sözlü beyanın tutanağa bağlanması suretiyle Sakarya Bölge Adliye Mahkemesi nezdinde istinaf kanun yolu açık olmak üzere verilen karar açıkça okunup, usulen anlatıldı. 06/05/2024
Katip Hakim
Comments