top of page

Meme Kanseri - Enhertu İlaç İçin Kazandığımız Davanın Sonucu !

T.C.

ANTALYA

. İDARE MAHKEMESİ


ESAS NO : 2025/

KARAR NO : 2025/



DAVACI :

VEKİLİ : AV. TÜRKER FATİH ÇİÇEK


DAVALI : SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI

VEKİLİ :


DAVANIN ÖZETİ : "Meme Malign Neoplazmı" tanısıyla tedavi gören davacı tarafından, rahatsızlığının tedavisinde kullanılan "Trastuzumab Deruxtecan" etken maddeli "Enhertu" isimli ilaç bedelinin kurum tarafından karşılanması istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin Antalya Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezinin tarih ve sayılı işleminin; hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek iptali ile ilaç bedeli olarak ödenen 100.641,30-TL'nin ödeme tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte iadesine karar verilmesi istenilmektedir.


SAVUNMANIN ÖZETİ : Sağlık Uygulama Tebliği'nde (SUT) belirlenen sağlık hizmetlerinin bedellerinin kurumca karşılandığı, SUT'ta yer almayan sağlık hizmeti bedellerinin ise kurumca karşılanmasının mümkün olmadığı, dava konusu ilaç beledilinin de SUT'da yer almaması nedeniyle karşılanmadığı, idari işlemin usulüne uygun olduğu ileri sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.


TÜRK MİLLETİ ADINA


Karar veren Antalya . İdare Mahkemesi'nce duruşma için önceden belirlenen ve taraflara bildirilen 19.06.2025 tarihinde, davacı vekili Av. Türker Fatih Çiçek tarafından verilen yetki belgesine istinaden ile davalı idare vekili geldiği görüldü, taraflara usulüne uygun olarak söz verilip açıklamaları dinlendikten sonra duruşmaya son verildi, dava dosyası incelenerek işin gereği görüşüldü;


Dava, "Meme Malign Neoplazmı" tanısıyla tedavi gören davacı tarafından, rahatsızlığının tedavisinde kullanılan "Trastuzumab Deruxtecan" etken maddeli "Enhertu" isimli ilaç bedelinin kurum tarafından karşılanması istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin Antalya Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezinin tarih ve sayılı işleminin iptali ile ilaç bedeli olarak ödenen 100.641,30-TL'nin ödeme tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte iadesine karar verilmesi istemiyle açılmıştır.


2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 56. maddesi ile “sağlık hakkı” teminat altına alınmış olup, bu hakkın temini maksadıyla Devlete sağlık kuruluşlarını planlama ve sağlık hizmetlerini sunma görevi verilmiştir.

Anılan hükümle “sağlık hizmetleri” konusunda Devlete verilen bu görev 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname gereği Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşları mârifetiyle yürütülmektedir.


663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 27. maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde; “Görev alanına giren ürünlerin ruhsatlandırılması, üretimi, depolanması, satışı, ithalatı, ihracatı, piyasaya arzı, dağıtımı, hizmete sunulması, toplatılması ve kullanımları ile ilgili kural ve standartları belirlemek, bu faaliyetleri yürütecek kamu ve özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek kişilere izin vermek, ruhsatlandırmak, denetlemek ve gerektiğinde yaptırım uygulamak, laboratuvar analizlerini yapmak veya yaptırmak”, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun görev ve yetkileri arasında sayılmıştır.

3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 3/k maddesinde; “Koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde kullanılan ilaç, aşı, serum ve benzeri biyolojik maddelerin üretiminin ve kalitesinin teşvik ve temini esas olup, her türlü müstahzar, terkip, madde, malzeme, farmakopemamülleri, kozmetikler ve bunların üretiminde kullanılan ham ve yardımcı maddelerin ithal, ihraç, üretim, dağıtım ve tüketiminin, amaç dışı kullanılmak suretiyle fizik ve psişik bağımlılık yapan veya yapma ihtimali bulunan madde, ilaç, aşı, serum ve benzeri biyolojik maddeler ile diğer terkiplerin kontrolüne, murakabesine ve bunların yurt içinde ve yurt dışında ücret karşılığı kalite kontrollerini yaptırmaya, özel mevzuata göre ruhsatlandırma izin ve fiyat verme işlerini yürütmeye Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı yetkilidir." hükmü yer almıştır.


5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 62. maddesinde; "Bu Kanun gereğince genel sağlık sigortasından sağlanacak sağlık hizmetlerinden ve diğer haklardan yararlanmak, genel sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler için bir hak, Kurum için ise bu hizmet ve hakların finansmanını sağlamak bir yükümlülüktür. Sağlık hizmetlerinden ve diğer haklardan genel sağlık sigortalısı ile bakmakla yükümlü olduğu kişiler yararlandırılır. Bu Kanun kapsamındaki kişilere sağlanacak sağlık hizmetleri ve diğer haklar ile kişilerden alınan primlerin tutarı arasında ilişki kurulamaz."; hükmüne, 63. maddesinde; "Genel sağlık sigortalısının ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin sağlıklı kalmalarını; hastalanmaları halinde sağlıklarını kazanmalarını; iş kazası ile meslek hastalığı, hastalık ve analık sonucu tıbben gerekli görülen sağlık hizmetlerinin karşılanmasını, iş göremezlik hallerinin ortadan kaldırılmasını veya azaltılmasını temin etmek amacıyla Kurumca finansmanı sağlanacak sağlık hizmetleri şunlardır: (...)


b) Kişilerin hastalanmaları halinde ayakta veya yatarak; hekim tarafından yapılacak muayene, hekimin göreceği lüzum üzerine teşhis için gereken klinik muayeneler, laboratuvar tetkik ve tahlilleri ile diğer tanı yöntemleri, konulan teşhise dayalı olarak yapılacak tıbbi müdahale ve tedaviler, hasta takibi ve rehabilitasyon hizmetleri, organ, doku ve kök hücre nakline ve hücre tedavilerine yönelik sağlık hizmetleri, acil sağlık hizmetleri, ilgili kanunları gereğince sağlık meslek mensubu sayılanların hekimlerin kararı üzerine yapacakları tıbbi bakım ve tedaviler.

...

f) Yukarıdaki bentler gereğince sağlanacak sağlık hizmetleriyle ilgili teşhis ve tedavileri için gerekli olabilecek kan ve kan ürünleri, kemik iliği, aşı, ilaç, ortez, protez, tıbbî araç ve gereç, kişi kullanımına mahsus tıbbî cihaz, tıbbî sarf, iyileştirici nitelikteki tıbbî sarf malzemelerinin sağlanması, takılması, garanti süresi sonrası bakımı, onarılması ve yenilenmesi hizmetleri. ..." hükmüne yer verilmiştir.

Dava dosyasının incelenmesinden, "Meme Malign Neoplazmı" tanısıyla tedavi gören davacı tarafından, rahatsızlığının tedavisinde kullanılan "Trastuzumab Deruxtecan" etken maddeli "Enhertu" isimli ilaç bedelinin kurum tarafından karşılanması istemiyle yaptığı başvurunun Antalya Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezinin tarih ve sayılı işlemi ile reddi üzerine anılan işlemin iptali ile ilaç bedeli olarak ödenen 100.641,30-TL'nin ödeme tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte iadesi istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.


Bu durumda, davacının tedavisinin planlanması ve bu tedavide uygulanacak ilacın belirlenmesi ve talep edilen ilacın kullanılmasında ve kullanılması sonrasında çıkacak sonuç ile bu ilacın kullanımının gerekip gerekmediği hususundaki mesuliyet tedaviyi planlayan ve talepte bulunan sağlık kurumunda olduğundan, 1982 Anayasasının 56 ncı maddesi uyarınca söz konusu ilacın temininin idarece yerine getirilmesi gerektiği, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında genel sağlık sigortasından sağlanacak sağlık hizmetlerinden ve diğer haklardan yararlanmanın genel sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişiler için bir hak olduğu ve bu hizmet ve hakların finansmanını sağlamanın davalı idarenin yükümlülüğünde olduğu sonucuna varıldığından, tedavisi süresince davacı tarafından kullanılacak "Trastuzumab Deruxtecan" etken maddeli "Enhertu" isimli ilaç bedelinin kesintisiz olarak davalı idare tarafından karşılanması/ödenmesi gerekirken aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.


Dava konusu işlemin hukuka aykırı bulunması karşısında davacının yapmış olduğu harcamaya ilişkin dava dilekçesi ekinde sunulan 05.02.2025 tarihli faturadaki 100.641,30-TL tutarında ki "Enhertu" isimli ilaç bedelinin de kesintisiz olarak davalı idareye başvuru tarihi olan 10.02.2025 tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle bilirkte davacıya iadesi, fazlaya ilişkin faiz isteminin ise reddi gerekmektedir.


Açıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin iptaline, davacının ödemiş olduğu ilaç bedelinin tarafına iadesi isteminin kabulüne, işlem nedeniyle karşılanmayan 100.641,30-TL ilaç bedelinin idareye başvuru tarihi olan 10.02.2025 tarihinden itibaren işleyecek yasal faiziyle birlikte davalı idarece davacıya kesintisiz olarak ödenmesine, aşağıda dökümü yapılan 2.958,20-TL yargılama gideri ile karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca duruşmalı davalar için belirlenen 36.000,00-TL vekalet ücretinin davalı idare tarafından davacıya verilmesine, davalı idarece karşılanan 740,00-TL yargılama giderinin üzerinde bırakılmasına, artan posta ücretinin talep edilmesi halinde derhal aksi halde kararın kesinleşmesinin ardından resen aidiyetine göre taraflara iadesine, kararın tebliğini izleyen günden itibaren 30 gün içerisinde Konya Bölge İdare Mahkemesi'ne istinaf yolu açık olmak üzere 23/06/2025 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.



Başkan Üye Üye

Yorumlar


bottom of page